Spațiile comerciale au devenit mai mult decât acele locuri în care ne petrecem timpul la cafea, ne cumpărăm bluza preferată sau sărbătorim alături de prieteni. Pentru mulți dintre acești comercianți, concurența a devenit acerbă, iar noutatea și originalitate au devenit un must-have. Dar cum mai poți impresiona, dacă ai același tip de produse ca alte două firme? Aici intervine design-ul, mai exact design comercial, care „împachetează” frumos spațiul și îl face mai atractiv pentru potențialii clienți.
Dacă acum 10 ani acest tip de design era un domeniu relativ nou, acum domeniul s-a schimbat, iar specialiștii în design comercial s-au redefinit și s-au reinterpretat prin muncă. Ceea ce a rămas constat în tot acest timp este faptul că procesul a rămas unul creativ, care generează emoții, povești sau experiențe. Pe oriunde am păși, ne intersectăm cu efectele sale. La fel ca la toate celelalte, design-ul comercial are la bază o etapă de documentare, de identificare a nevoilor clienților și de înțelegere a lor. Mai ales la spațiile comerciale în care interesul este de a păși în acest nou spațiu și de a revenii acolo ori de câte ori ai ocazia. Iar, ca toate aceste lucruri să fie posibile, specialiștii au venit cu câteva sfaturi foarte utile care să îmbunătățească design-ul spațiului comercial și să îi pună elementele importante în evidență.
Lumina-elementul cheie. Lumina este la fel de importantă atât în interiorul magazinului, cât și în exterior. Uneori este mai bine ca lumina exterioară să fie diferită față de cea din interior. Mare atenție, însă, ce tip de iluminare alegeți! Dacă din afară lumina pare difuză, se creează impresia unui spațiu întunecat, iar clienții ar putea să creadă că este închis. Totodată, lumina din interior trebuie adaptată la conceptul spațiului pe care doriți să îl deschideți. Dacă spațiul este, spre exemplu, o cafenea, este recomandată o lumină ușoară pentru a crea o impresie de intimitate și confort. În cazul unui magazin, pentru rafturi trebuie folosită o lumină corespunzătoare, astfel încât să existe cât mai puține umbre ce ar putea crea confuzie în ceea ce privește culoarea sau textura produsului.
Balanța între produse și aranjamentul decorativ. Aici, dacă ne referim la design comercial, acesta trebuie să vină mână în mână cu amenajarea vitrinelor. Marfa expusă nu trebuie eclipsată deoarece magazinul vinde produse, nu decor. O vitrină reușită este aceea care reușește să îmbine armonios produsele cu mesajul subtil ce se dorește a fi transmis.
Evidențiază brandurile cheie. Produsele care se remarcă printr-un preț foarte bun sau o calitate ridicată este esențial să fie pusă în prim-plan, astfel încât să atragă clienții în magazin. Ceea ce design-ul comercial oferă este un plus de atenție asupra spațiului tău, dar produsele comercializate trebuie să fie și ele incluse în conceptul ales. Poziționarea lor îi poate determina pe clienți să parcurgă tot magazinul, existând astfel posibilitatea de a le atrage atenția și asupra altor produse.
Nu aglomera magazinul. Multe produse dau senzația de claustrofobie și disconfort vizual. Dacă îți dorești un spațiu care să se evidențieze prin eleganță sau rafinament, evită să îngrămădești o multitudine de produse. Acest tip de aranjament este o strategie de marketing pe care o folosesc magazinele de tip outlet. Pentru o imagine aerisită, nici design-ul și nici aranjarea produselor nu trebuie să pară încărcate.
Atunci când clientul pășește în magazin, el trebuie să intre inițial într-o „zonă de relaxare”. Clientului trebuie să i se ofere posibilitatea de a face câțiva pași fără să intre în contact cu produsele sau cu vânzătorul.
Distanța dintre elementele de expunere. Dacă conceptul design-ului comercial pe care l-ați ales include mese, scaune sau suporți, aveți grijă ca spațiul să fie destul de mare încât să le permită clienților să parcurgă magazinul fără să fie deranjați de aceste elemente de expunere.
Aranjarea produselor. Aranjarea în „bloc”, adică gruparea produselor de același fel, unele sub altele, permite o vizibilitate crescută a produselor și de pe verticală, astfel clientul va putea să cuprindă cu privirea cât mai multe articole disponibile. Din punctul de vedere financiar, succesiunea prețurilor pe raft este necesară. Produsele cele mai ieftine se așează pe raftul de jos, iar cele mai scumpe, pe rafturile de sus. La nivelul polițelor, pe orizontală, produsele se așează de la stânga la dreapta, adică de la cel mai scump, la cel mai ieftin.
Atunci când vorbim despre design comercial, ne gândim doar la efectele vizuale. Ce nu trebuie să uităm este că și mirosul creează un sentiment puternic. El poate fi prezent atât în interiorul spațiului, cât și în interior. Simțul olfactiv are aceleași efecte ca cel vizual. Să fim serioși, câți dintre noi nu asociază acel miros de gumă de mestecat cu acela al magazinelor sportive, ca Nike sau Adidas? La fel se poate întâmpla și în cazul magazinului pe care vreți să îl amenajați.
Totuși, design-ul comercial înseamnă mai mult decât vizual și ambiental, obiectivul lui final fiind de a optimiza spațiul în conformitate cu funcționalitate lui.