Încep articolul cu acestă întrebare: Ce înseamnă design comercial? Este o întrebare pusă de mulți dintre cei care nu lucrează în acest domeniu. Ceea ce nu știe majoritatea este că ne întâlnim cu rezultatele designerilor industriali cam peste tot. Cum spunea și Adela Pârvu într-un articol: „Un designer industrial creează bunuri care pot relansa producția, nevoile din piață, nevoi pe care le poate anticipa sau chiar crea. Da, ai citi bine, un designer care concepe design industrial poate crea nevoi, că doar înainte să existe iPhone nu știa nimeni de el, dar după ce a apărut toți l-au vrut, nu?”
La școală îți spun că acest design industrial este o disciplină prin care sunt folosite abilitățile estetice și tehnice ale unui creator, pentru a îmbunătății estetica, ergonomia și funcționalitatea unui produs de serie. Cu alte cuvinte, designul industrial este o formă specială a designului și a proiectării din industrie, care este considerat a fi o formă de artă aplicată în structura căreia se regăsesc funcții estetice, de utilizare, dar și de îmbunătățire a produselor industriale, pentru a fi mai ușor de folosit și de produs. Rolul unui specialist în design industrial este de a căuta, crea și exevuta obiecte reproductibile. Pentru acest lucru, ei trebuie să găsească soluții care să includă probleme de inginerie, producție, marketing și dezvoltarea liniei de produse și vânzări. Arhitectul și designerul Peter Behrens este considerat creatorul acestui stil de design.
Termenul de „design” a apărut în 1851, în legătura cu complicatele realități ale producției industriale. Este o concepție şi o metodă de creație care urmăreşte să asigure fiecărui produs un înalt randament funcțional. Potrivit Societății Designerilor Industriali din America (IDSA) „Designul industrial este serviciul profesional de creare şi dezvoltare de concepte şi specificații care optimizează funcția, valoarea şi aspectul produselor şi sistemelor pentru beneficiul reciproc al utilizatorului şi al producătorului.”
Designul industrial, care de multe ori se suprapune cu alte discipline de design, este, cum spuneam și mai sus, o îmbinare a preciziei cu aspectul și utilitatea unui produs. El nu se referă doar la crearea unui produs care să arate bine, implică și o siguranță că produsul este ușor de utilizat și funcționează într-un mod eficient. Pentru a realiza acest lucru, proiectantul trebuie să realizeze o serie de diferite activități. Se pot realiza cercetări calitative pentru a defini oportunitățile de pe piață și pot crea o serie de idei pentru a profita de ocazie. Se adună informații cu privire la comportamentul și preferințele consumatorilor și tendințele pieței. După dezvoltarea conceptului, un specialist în design industrial se consultă cu clienți, ingineri sau cu specialiștii în producție, pentru a stabili cerințele produsului, dar în același timp iau în considerare costul, proprietățile materialelor și metodele de producție. Designul industrial este de fapt un domeniu complicat, un domeniu în care „știința întâlnește arta”.
Efectele pozitive ale designului industrial cuprind creșterea de utilitate a produselor, calitatea unui produs de a fi sigur și comod, experiența de utilizare, durabilitatea diferențierea în piață și îmbunătățirea performanțelor afacerii. Datorită acestei game variate de beneficii, designul a fost recunoscut ca unul din puținele mijloace rămase la dispoziția companiilor pentru a obține un avantaj competitiv, indiferent de strategia competitivă urmărită de către societate.