V-aţi pus vreodată întrebarea dacă ar fi poate mai interesant să vă decoraţi locuinţa cu un obiect de artă şi nu cu un simplu „print” înrămat de duzină? Poate v-aţi gândit la achiziţionarea unui tablou pentru livingul dumneavoastră, o lucrare care să se potrivească cu paleta coloristică şi cu stilul încăperii…. iar apoi, aţi renunţat. Cele mai multe persoane renunţă – pentru că nu găsesc ce şi-ar dori la un preţ pe care să şi-l poată permite, sau ceea ce au găsit ca obiect de artă autentică (adică, un obiect unicat, care să fie achiziţionat de la o galerie de artă) nu li se pare potrivit; ba uneori, li se pare chiar lipsit total de gust.
Totuşi, există oameni care achiziţionează obiecte de artă modernă, nu datorită neapărat valorii lor decorative sau estetice, ci din considerente investiţionale. Peste câteva zeci de ani, un astfel de obiect ar putea avea o cu totul altă valoare. Ce exemplu mai bun ar putea fi dat aici decât un tablou de Picasso, vândut la licitaţie cu 115 milioane de dolari? Tabloul “La fillette a la corbeille fleurie”, realizat de Pablo Picasso în 1905, a fost adjudecat cu această sumă la licitaţia de primăvară organizată de casa Christie’s la New York, unde a fost pusă în vânzare uriaşa colecţie de artă Rockefeller.
Despre Pablo Picasso şi arta sa
„Arta este o minciună care ne face să înţelegem adevărul” – este una dintre frazele celebre ale lui Picasso, şi poate chiar aşa şi este.
Pablo Picasso (1881-1973) este probabil cea mai importantă personalitate artistică a secolului al XX-lea, dominând artele vizuale în prima jumătate a secolului. Incă înainte de a împlini 50 de ani, artistul spaniol devenise deja cel mai cunoscut nume al artei moderne, posedând cel mai distinct stil artistic şi o versatilitate de invidiat. Nu se cunosc alţi artişti înaintea lui Picasso care să fi avut un astfel de impact asupra artei sau să să se fi confruntat cu atâţia fani şi atâţia critici la fel de vehemenţi.
Picasso şi-a petrecut o mare parte din viaţa sa adultă în Franţa, unde a creat peste 20.000 de obiecte de artă: tablouri, grafică, sculptură în piatră, ceramică, chiar costume de teatru şi scenografie. Abilitatea lui Picasso de a produce lucrări într-o mare varietate de stiluri l-a făcut foarte respectat de către colegii de breaslă; totuşi, marea sa faimă este legată de curentul cubist în pictură şi grafică.
Ca inovator, a fost cofondatorul mişcării cubiste împreună cu Georges Braque. Cubismul a fost o mişcare artistică de avangardă care a schimbat din rădăcini pictura şi sculptura europeană, şi a influenţat arhitectura contemporană, muzica şi literatura deopotrivă. Subiectele compoziţiilor cubiste, fie ele obiecte de natură moartă, peisaje, scene de gen sau portrete, sunt „dezmembrate” în părţi componente şi rearanjate apoi într-o formă abstractă. De aceea vedem, de exemplu, într-un tablou cubist, toate faţetele unei cutii aşezate pe o masă, deşi acest lucru nu este corect din punct de vedere al perspectivei tradiţionale. In perioada 1910-1920, când Braque şi Picasso puneau bazele cubismului, nu şi-au imaginat că acesta va influenţa la rândul său altele (futurismul, dadaismul sau constructivismul).
Picasso este de asemenea considerat inventatorul sculpturii constructiviste şi co-inventatorul stilului artistic numit colaj. Această tehnică a dus la evoluţia picturii, sculpturii şi a artei ceramicii, prin introducerea unor materiale care în trecut nu fuseseră utilizate ca atare în vreo operă de artă. Materialele sunt: hârtia (sub diverse forme, de exemplu tăieturi din ziare, hârtie creponată sau colorată), foliile de plastic, lemnul, lutul sau chiar metalul preţios. Ele se pot aplica pe pânză ca atare sau se pot modela (de pildă lutul sau metalul). Se creează astfel un fel de pictură în relief, care de fapt iese din tiparele tradiţionale şi face legătura cu o altă artă – sculptura. De aici şi până la utilizarea unor obiecte casnice în conceperea operei de artă nu mai era decât un pas.
Picasso este singurul pictor care a creat mai multe tablouri ce au fost vândute la licitaţii cu preţuri de peste 100 de milioane de dolari (patru dintre operele sale au depăşit acest prag istoric până in prezent)
Tabloul “La fillette a la corbeille fleurie”, a fost iniţial cumpărat direct din atelierul pictorului spaniol de Gertrude Stein şi fratele ei Leo, americani stabiliţi la Paris la începutul secolului al XX-lea. După aceea, a devenit vedeta colecţiei înfiinţate de David Rockefeller şi soţia lui, Peggy. Preţul de vânzare îl aduce pe locul al şaselea în topul celor mai scumpe tablouri vândute vreodată la licitaţie (comisioane şi taxe incluse).