Compresoarele de aer se folosesc de mai bine de 100 de ani, oriunde e nevoie de acționarea unei unelte prin presiunea aerului. Cu timpul au evoluat într-o mare varietate de tipuri și modele, de la cele cu aplicații exclusiv industriale, până la compresoarele pe care le folosim în garajul personal.
Ca și în cazul oricărei alte unelte, scopul lui ultim este acela de a diminua costurile și de a reduce din timpul alocat lucrării. În general, uneltele pe bază de aer comprimat prezintă avantajul de a fi mai puternice și mai ușoare decât cele electrice. Dacă aceste considerente sunt importante pentru dvs, atunci ar fi o idee bună să investiți într-un compresor de aer.
În esența, toate varietățile de compresor îndeplinesc aceeași funcție, anume de a crește presiunea unui gaz, în general aer, și de a diminua progresiv un volum. Cele mai multe compresoare de pe piață folosesc un sistem cu “debit pozitiv”, unde presiunea este creată prin umplerea cu aer a unui rezervor special, urmată de reducerea volumului acestuia la o fracțiune din cel inițial, comprimând astfel aerul dinauntru. Mecanismul implicat poate fi un piston, un șurub rotativ sau o diafragmă.
Relativ ieftin, compact și fiabil, sistemul cu piston se potrivește cel mai bine nevoilor casnice. Mai întotdeauna acționat de un motor electric, puterea acestuia poate varia de la o fracțiune de cal putere până la 6-7 cai.
Compresoarele rotative dezvoltă o putere și un debit mai mare, la un cost semnificativ mai ridicat, adresându-se în principal clienților din mediul industria. Articolul de față se concentrează în primul rând pe compresoare cu piston, destinate utilizatorului casnic.
Presiunea și debitul compresorului
Debitul se referă la cantitatea de aer comprimat într-un anumit interval de timp și se măsoară în litri pe minut (l/min). Cum intervalul de referință este întotdeauna același, această valoare se simplifică de multe ori doar în litri.
La anumite modele, debitul ne apare indicat în funcție de mai multe valori ale presiunii de funcționare sub care poate opera același aparat (e.g. 150 l/min la 7 bari; 200 i/min la 9 bari). Această notație ne este utilă dacă urmărim să achiziționăm un compresor cu o capacitate ridicată, și dorim să ne facem o idee despre funcționalitatea lui în cazul sarcinilor care nu necesita un debit de aer prea mare.
Presiunea aerului se măsoară în bari, și de regula ne apare notata valoarea ei în momentul în care cilindrul se află la cursa maximă de compresie.
Dintre cele două valori menționate mai sus, ne vom ghida cu precădere după debit pentru a compara performanțele diverselor modele de pe piață, și a le evalua în funcție de nevoile noastre. Pentru umflarea anvelopelor și pentru vopsirea cu aerograful, nu vom avea nevoie de un debit mai mare de 150 de litri, la o presiune maximă de 6 bari. Pentru operarea uneltelor pneumatice convenționale, vom avea nevoie de 250-300 de litri la o presiune de 10-12 bari. Un debit mai mare de 350 de litri nu este caracteristic decât aparatelor industriale.
Tipologia pompelor de compresor
În funcție de numărul de etape (stagii) necesar procesului de compresie, împărțim compresoarele cu piston în două mari categorii: compresoare cu un singur stagiu și compresoare în două stagii.
Compresoarele din prima categorie folosesc o singură mișcare de piston pentru a reduce volumul rezervorului, obținând astfel o presiune maxima de 10 bari. În general, o pompă într-un singur stagiu va produce un debit mai mare de aer decât varianta în două stagii la aceeași presiune.
În cazul compresoarelor în două stagii, aerul este inițial adus până la o presiune intermediară, apoi răcit înainte de a fi presurizat până la valoarea maximă. Compresoarele în două stagii operează la o presiune nominală mai mare, 12 bari, și oferă o eficiență mai bună în raport cu puterea motorului. Acest lucru se datorează diferenței naturale de densitate dintre aerul rece și aerul cald, primul acționând cu mai multă forță asupra mecanismelor racordate. Compresoarele în două etape sunt însă mai scumpe, și complexitatea mai mare le poate reduce din fiabilitate.
Motorul compresorului și puterea
În cazul motoarelor de compresoare, puterea se exprimă aproape întotdeauna prin cai-putere.
Unii producători au tendința de a afișa doar puterea maximă a motorului în locul celei nominale. Primul termen se referă la puterea pe care motorul o poate genera doar pentru câteva fracțiuni de secundă, în general la pornire, pentru a pune angrenajele în mișcare. De regulă valoarea ei este de 6-7 ori mai mare decât aceea a puterii nominale, pe care motorul o generează constant în timpul funcționării. Dacă descoperiți un aparat catalogat ca având mai multe zeci de cai putere, nu va grăbiți să fiți impresionați. Majoritatea compresoarelor de uz casnic nu pot rezistă mai mult de 2-3 minute la asemenea valori fără a se supraîncălzii. Împărțiți doar cifra menționată de producător la șapte pentru a obține o valoare comparativă utilă.
În majoritatea cazurilor, cifra afișată va corespunde puterii nominale, și este cuprinsă între valori de 0,5 – 8 CP pentru compresoarele care ne interesează.
O altă valoare utilă este ciclul de lucru, care poate fi continuu sau intermitent. Ciclul de lucru ne lasă să știm dacă motorul poate funcționa la puterea nominală în mod continuu sau cu întreruperi, adică dacă va trebui să reducem din sarcină motorului, sau să îl oprim, după un anumit interval de timp.
Tot de fiabilitate ține și factorul de serviciu, care se referă la procentul din valoarea puterii nominale la care motorul poate funcționa în siguranță. Spre exemplu, un factor de serviciu de 1.2 ne indică o valoare de 120% din aceea a cailor putere menționați în cartea tehnică a aparatului, adică 6,1 CP pentru 6 CP. Un factor de serviciu înalt asigură o bună operare a motorului în condiții solicitante, prevenind supra-încălzirea acestuia. Motorul poate ajunge să opereze la valoarea factorului de serviciu în mai multe situații; atunci temperatura mediului este prea ridicată, voltajul nu este suficient de ridicat sau sarcina mecanica la care îl supunem este prea mare. În cazul în care bănuim că ne vom confruntă cu acești factori, este bine să ne îndreptăm înspre un aparat cu un factor de serviciu mare.
Indicii de fiabilitate se pot dovedi însă utili în orice condiție, servind de regulă ca un indicator pentru calitatea de fabricație a aparatului. Puterea, presiunea și debitul sunt în general relative la dimensiunile compresorului și, în consecință, la nevoile noastre. Însă un produs de bună calitate va avea întotdeauna un ciclu de lucru și un factor de serviciu mai ridicate decât un compresor similar ca specificații dar ieftin.
Alte considerente la cumpărare unui compresor
Înainte de a achiziționa un compresor de aer, trebuie să avem o idee clară despre scopul pe care acesta îl va servi. Cumpărarea unui compresor prea mic ne va prelungii inutil timpul petrecut la proiecte. Un compresor prea mare nu își va justifica costul.
Este important să nu ne limităm la prețul trecut pe etichetă atunci când luăm în considerație aspectul financiar. Produsele ieftine au tendința de a se defectă ușor, și pot să aibă o durată de viață de 2-3 ori mai mică decât un produs de calitate.
Vezi aici oferta de compresoare de aer.
La ce altceva mai trebuie să avem grijă?
Presiunea maximă de operare.
În funcție de presiunea la care ne așteptăm să lucrăm, vom alege un compresor cu răcitor și mecanism în două etape sau un compresor de aer simplu. Primul face față cu mai mult succes presiunilor mari.
De ce debit maxim avem nevoie.
Adunați debitul necesar pentru toate uneltele pe care vă așteptați să le folosiți simultan. Nu trebuie sa luați în considerare toate uneltele din garaj, ci numai pe acelea care vă sunt utile la un singur proiect, în decursul unei singure zi. Capacitatea compresorului de aer trebuie să fie cu 30% mai mare decât debitul uneltelor, pentru a va oferii spațiu de manevra.
Portabilitate
În activitatea dvs, va trebui să deplasați compresorul des? sau acesta va sta cuminte lângă postul de lucru din garaj? Dacă nu îl veți folosi decât pentru umflarea anvelopelor sau pentru aparatul de vopsit, este bine să vă orientați spre o unitate portabile, de sub 10 kg, deoarece nevoile de performanță nu vor fi mari. Când vine vorba de operarea uneltelor, furtunul compresorului va oferă în general suficient spațiu de mișcare.
Motor electric sau pe benzină?
Motoarele electrice sunt ieftine și necesită doar un minim de întreținere. Dacă instalația electrică vă permite, acestea reprezintă cu siguranță alegerea potrivită.
Singurul avantaj oferit de motorul pe benzină este acela al greutății. Semnificativ mai ușoare (însă și mult mai costisitoare) alegeți-le dacă portabilitatea reprezintă o condiție necesară sau dacă aveți probleme cu instalația electrică.
Capacitatea rezervorului
Orientați-vă după nevoile proprii. În cazul în care compresorul va trebui să furnizeze aer doar pentru perioade foarte scurte (spre exemplu, pentru un forjor de cuie), un rezervor de dimensiuni mici se va dovedi mai mult decât suficient. Dacă vă așteptați să îl folosiți la activitate susținută și de lungă durată (pentru un aparat de sablat sau o cheie pneumatică), atunci orientați-vă către un rezervor cu o capacitate mare.
Pompa – cu ulei sau fără ulei?
Pompa cu ulei oferă o funcționare mai silențioasă și o fiabilitate mai bună în cazul în care va confruntați frecvent cu un volum mare de lucru. Are însă un preț de cumpărare mai ridicat și presupune o întreținere mai anevoioasă. Majoritatea experților consideră că pentru nevoile casnice, o pompă fără ulei este suficientă.